BusinessBase maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

terug naar cases

Tanatex

Tanatex BusinessBase

TANATEX Chemicals versnelt leadopvolging met Microsoft Dynamics 365

TANATEX Chemicals is een toonaangevende, internationale speler in de chemische industrie. Het bedrijf speelt voortdurend in op de veranderende marktbehoeften met innovatieve producten. Om klanten op de hoogte te houden van deze innovaties en om nieuwe leads te genereren, zetten ze in op effectieve marketingcampagnes. BusinessBase ondersteunde TANATEX Chemicals om marketingprocessen te automatiseren met de kracht van Customer Insights, onderdeel van Microsoft Dynamics 365.

Meer nieuwe producten, meer marketingcampagnes

TANATEX Chemicals specialiseert zich in de ontwikkeling en productie van chemicaliën voor de textielindustrie. Het bedrijf levert chemische oplossingen om textiel te reinigen, maar bijvoorbeeld ook om textiel ademend of waterafstotend te maken. Denk aan toepassingen voor sportkleding, uniformen, bekleding voor het interieur van auto’s, tentdoeken en rugzakken. De organisatie opereert vanuit Ede en levert wereldwijd, met productielocaties in onder andere Thailand en Brazilië.

Liz Abzach, Marketing & Communications Manager bij TANATEX Chemicals: “We lanceren jaarlijks veel nieuwe producten, om in te spelen op de veranderde vraag in de markt en om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving. Om onze klanten op te hoogte te brengen van productinnovaties, zetten we marketingcampagnes op. Denk aan mailings, socials en materiaal voor onze sales om klanten te benaderen. Daarnaast genereren we nieuwe leads met onze whitepapers, blogs, marktrapporten en andere marketingmiddelen.”

Opvolging lead is tijdrovend en foutgevoelig

De salesorganisatie van TANATEX Chemicals werkte al langer met Microsoft Dynamics 365, maar het marketingteam van Liz gebruikte tot voor kort andere software. “Voorheen moesten we handmatig de leads die via de website binnenkwamen controleren en vervolgens handmatig invoeren in Dynamics”, vertelt ze. “Op basis van het type bedrijf bepaalden we naar welke sales collega de lead doorgestuurd moest worden. Tegelijkertijd, stuurde onze customer service afdeling de aangevraagde informatie handmatig door naar de lead, meestal in de vorm van een technisch datasheet (TDS). Dit is een document met gedetailleerde productinformatie. Omdat we meer dan 500 van deze datasheets hebben, was dit proces erg tijdrovend en foutgevoelig. Bovendien hadden we weinig zicht op welke leads al waren opgevolgd.”

Om de marketingprocessen te vereenvoudigen, besloot TANATEX Chemicals om marketingprocessen over te zetten naar Dynamics 365. “Het was eigenlijk een no-brainer voor ons, omdat de voordelen overduidelijk waren. Door met sales en marketing in hetzelfde systeem te werken, konden we veel processen veel efficiënter inrichten. BusinessBase had Dynamics 365 al geïmplementeerd voor onze sales, dus hebben we ze gevraagd om dat ook voor onze marketing te doen. Dat bleek een goede keuze. Ze dachten goed met ons mee en hielpen ons snel op weg”, aldus Liz.

Geen omkijken naar 500 datasheets

BusinessBase richtte in korte tijd Customer Insights volledig in. Volgens Liz is een van de meest waardevolle aspecten van de nieuwe oplossing de automatisering van workflows. “Waar we voorheen veel dingen handmatig moesten doen, besparen we nu heel veel tijd. Zodra iemand iets aanvraagt op onze website, wordt er automatisch een journey in Customer Insights gestart. Dat betekent dat er direct een follow-up e-mail wordt verstuurd, waarbij afhankelijk van bepaalde specificaties – zoals de URL en de productnaam van waar de aanvraag is ingediend – een journey wordt getriggerd en een van de 500 verschillende datasheets wordt verzonden. Dat scheelt ons echt enorm veel tijd en voorkomt fouten.”

Doordat veel processen nu geautomatiseerd zijn, kunnen Liz en haar collega’s zich nu richten op de uitzonderingen. “We willen soms toch nog persoonlijk bepalen wie een lead opvolgt, vooral als het om specifieke regio’s gaat. Voor leads uit Azië hebben we bijvoorbeeld een workaround, omdat die regio geen Dynamics gebruiken. Het blijft belangrijk om flexibel te kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten, waar ter wereld ze ook zijn.”

Meer inzicht in leadopvolging

De tijdsbesparing en efficiëntie die met Dynamics 365 zijn bereikt, hebben volgens Liz een grote impact gehad op het dagelijkse werk. Liz: “Het heeft even geduurd om alles op te zetten, maar nu we allemaal in hetzelfde systeem werken, is alles perfect geïntegreerd en gearchiveerd. Leads worden aan de hand van criteria direct toegewezen aan de juiste sales. Die sales wordt direct geïnformeerd dat ze die lead kunnen opvolgen. We leggen ook alle contactmomenten vanaf de eerste aanvraag tot een order vast. Zo krijgen we meer inzicht in de gezamenlijke activiteiten van sales en marketing, waardoor we gezamenlijk verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het opvolgen van onze leads.”

Daarnaast organiseert TANATEX Chemicals inmiddels alle evenementen met Customer Insights. Liz: “We kunnen nu alles rondom onze evenementen archiveren, zoals de deelnemerslijst en wie daadwerkelijk komt opdagen.”

Toekomstmuziek

Liz ziet ook in de toekomst voldoende mogelijkheden voor haar organisatie om verder te groeien met marketingactiviteiten. “BusinessBase houdt ons voortdurend up-to-date met de ontwikkelingen binnen Dynamics. We blijven ons ontwikkelen en kunnen meer, maar zijn ook afhankelijk van de resources binnen ons eigen marketingteam. Bovendien hebben we hier en daar nog stappen te zetten, om iedereen intern up-to-date te krijgen over de mogelijkheden van Dynamics.

Activeer jouw ambities

Bij BusinessBase zoeken we altijd naar manieren om jouw ambities mogelijk te maken. ‘Kan niet’ kennen we niet. Neem contact met ons op en daag ons uit met jouw vraagstuk. We zijn heel benieuwd.

Neem contact op