Zoekmachine Marketing met CRM verbinden, hoe doe je dat?
Voor veel bedrijven is het online kanaal een steeds grotere bron van klanten. Zowel organische- als betaalde bezoekers die vanaf zoekmachines komen spelen daarin een belangrijke rol. Adwords campagnes kunnen goed werken, zeker wanneer je dit integreert met een CRM systeem. Maar hoe doe je dat?
Stappenplan
Er zal in eerste instantie een stappenplan moeten worden bedacht. Wat is het uiteindelijke doel? Als voorbeeld nemen we het verkopen van een nieuw product of dienst aan bestaande klanten. Die willen we eerst een whitepaper mailen, dan nogmaals in aanraking laten komen met het nieuwe aanbod, en dan zoeken we persoonlijk contact.
Segmenteren van klanten
De volgende stap zal zijn om binnen het CRM een segment te maken met klanten die als opportunity gelden voor het nieuwe product of dienst. Deze versturen we bijvoorbeeld een mailing, waarbij we gebruik maken van de gegevens die er zijn om te personaliseren.
Remarketing
De klanten die de mailing openen worden verzameld in een ‘retargeting groep’. Dit is een manier om bepaalde mensen ‘te volgen’ met banners op sites die zij bezoeken. Deze klanten kun je op deze manier nogmaals in aanraking laten komen met je aanbod.
Opvolgen!
De groep klanten die beide stappen hebben doorlopen kunnen worden opgevolgd, waarbij het salesteam in hun CRM systeem weet dat deze opportunities op de hoogte zijn van het product en er al meerdere keren mee in aanraking zijn gekomen. Het verkoopproces wordt daarmee een stuk makkelijker, en persoonlijker.
Uiteraard kunnen marketingcampagnes op nog veel meer manieren worden verbonden met CRM, zodat ze elkaar kunnen versterken. Bovenstaande is een laagdrempelig voorbeeld met direct resultaat.