Wearables: nieuwe technologie met impact op CRM?
Wearables: nieuwe technologie met impact op CRM?
Als we de markleiders mogen geloven staan we aan de vooravond van een nieuwe technologische trend: wearable computers, oftewel wearables, oftwel horloges en brillen die gelinkt zijn aan een smartphone en andere online platformen. Wat zal dat betekenen voor CRM? Sommige bedrijven hebben al dergelijke producten of komen daar later dit jaar mee. De wearable moet net als de smartphone een product zijn dat we altijd bij ons hebben, en dat betekent dat er een hele nieuwe stroom aan persoonlijke data beschikbaar komt. Data die ook in CRM gebruikt kan worden om op persoonlijk niveau een profiel aan te maken.
Hoe zal dat er in de praktijk uit komen te zien?
Op dit moment is dat nog moeilijk te zeggen. Vooral op het gebied van privacy zijn er vraagtekens, omdat er nu al zoveel data van mensen wordt verzameld en dat met de wearables alleen maar meer gaat worden. Maar bedrijven die bijvoorbeeld op basis van risico analyse zaken doen kunnen er veel baat bij hebben. Zo kunnen verzekeraars iemand een bepaald aanbod doen op basis van het aantal kilometers dat iemand hardloopt. Of kunnen restaurants een persoonlijke aanbieding maken op basis van de frequentie waarmee iemand op bezoek komt. Ook Google blijft niet achter met de ontwikkeling van hun Google Glass, een interactieve bril die alles kan opslaan dat er in het zicht is. Dit zorgt wederom voor een scala aan mogelijkheden voor bedrijven die informatie verzamelen om een relatie op- of uit te bouwen. Op basis van wat een persoon ziet kan er een profiel worden gemaakt van interesses en voorkeuren, en kan er op het juiste moment een passend contact worden gelegd met een gepersonaliseerde boodschap.
Sommige beelden klinken als toekomstmuziek, maar dat zou aan het einde van dit jaar alweer heel anders kunnen zijn. Een feit is dat bij een doorbraak van de wearables een heel nieuw hoofdstuk aan CRM kan worden toegevoegd.