Microsoft Customer Story: Rijksmuseum transforms how artlovers engage with the museum, with Dynamics 365
Het Rijksmuseum verwelkomt jaarlijks miljoenen bezoekers. Om te voldoen aan de groeiende vraag naar meer gepersonaliseerde ervaringen, ging het museum op zoek naar een moderne oplossing voor klantrelatiebeheer. Persoonlijke relaties staan centraal in alles wat het Rijksmuseum doet. Met behulp van Microsoft Dynamics 365 en het Power Platform transformeert het museum niet alleen zijn interne processen, maar ook de manier waarop het verbinding maakt met bezoekers. En dat allemaal met één doel: een unieke en gepersonaliseerde beleving bieden aan kunstliefhebbers.
Technologie voor een kunstzinnigere ervaring
Het Rijksmuseum zet Microsoft Dynamics 365 in voor klantcommunicatie op maat. Door data te benutten, kan het museum beter begrijpen welke soorten communicatie het meest effectief zijn en zo persoonlijke relaties versterken. Daar stopt het niet: het museum integreert zijn e-commerceactiviteiten in het platform en gebruikt low-code oplossingen via Microsoft Power Platform om complexe workflows te stroomlijnen. Alle business units werken samen op basis van één enkele betrouwbare bron van waarheid.
Beleving boven kwantiteit
Met 2,7 miljoen bezoekers in 2023 ligt de focus niet langer op nóg grotere aantallen, maar op het verbeteren van de bezoekerservaring. Dit gebeurt via het loyaliteitsprogramma Friends of the Rijksmuseum en meer dan 500 evenementen per jaar. Door innovatieve technologie in te zetten, wordt elke interactie met het museum net een stukje persoonlijker en relevanter.
Innovatielab: AI als creatieve partner
In het Innovatielab kijkt het Rijksmuseum naar de toekomst met generatieve AI en Microsoft Copilot met een wereld van mogelijkheden. Van marketing tot HR, overal is potentieel voor Copilot. Een spannende use case is het ontwikkelen van op maat gemaakte museumtours. Stel je voor: een bezoeker die Copilot vraagt om een tour te maken rond scheepsmodellen, waarna er in een paar seconden een volledig gepersonaliseerde rondleiding ontstaat.
De kracht van innovatie en technologie
Met deze technologie is het Rijksmuseum niet alleen een bewaker van geschiedenis, maar ook een pionier in het creëren van gepersonaliseerde, toekomstgerichte ervaringen. Een prachtig voorbeeld van hoe kunst en innovatie hand in hand gaan om bezoekers centraal te zetten.
Lees hier de hele Microsoft Succes Story.