Marketing Automation binnen je huidige marketing strategie
Op het Internet zijn er vele definities te vinden van het woord Marketing Automation. Als je alleen al googlet op de term ‘Marketing Automation’ krijg je 422 miljoen resultaten! Ook in de e-Village Email Benchmark, Litmus’ State of Email en Hubspot’s Not Another State of Marketing Report komt Marketing Automation als één van de belangrijkste trends voor 2020 naar voren. Om maar even aan te geven hoe hot dit topic is ?
Eigenlijk is Marketing Automation de ideale combinatie tussen technologie en marketing processen. Hierin is het belangrijk dat er meerdere kanalen aangestuurd kunnen worden en je inzichten krijgt in al je marketing efforts. Doordat marketing processen geautomatiseerd worden, houd je meer tijd over om deze inzichten om te zetten in onder andere betere kanaal aansturing, betere content en een beter beeld van je klanten.
Waarom Marketing Automation toepassen?
Naast het feit dat het een hot topic is, zijn er natuurlijk tal van redenen waarom je Marketing Automation kunt toepassen. Hieronder noemen we vijf belangrijke redenen.
Reden 1 – Tijd en geld besparen ?
Zoals al eerder aangegeven, doordat marketing processen worden geautomatiseerd houden marketeers tijd over om andere dingen te kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan het uitbreiden van de marketing automations, inzichten verzamelen en analyseren om vervolgens betere Marketing Automation op te zetten. Doordat Marketing alleen gekwalificeerde leads doorgeeft, kan ook Sales meer tijd besparen door alleen tijd te besteden aan goede leads.
Reden 2 – Alles wordt inzichtelijk ?
Doordat je vanuit 1 tool/systeem al je kanalen aanstuurt en je marketing efforts bijhoudt, kun je in een oogopslag inzichten krijgen. Bij een goede inrichting van je campagnes, kun je over elk kanaal de ROI berekenen, waardoor je nog meer inzichten krijgt in je marketing efforts.
Reden 3 – Van lead generatie tot lead conversie ?
Het proces van lead generatie tot lead conversie is volledig te automatiseren. Door leadscoring en lead nurturing in te zetten, wordt het mogelijk om de lead op het juiste moment van de juiste content te voorzien. Door dit proces te automatiseren, maar ook continu te blijven optimaliseren, zal de kans op lead conversie ook toenemen.
Reden 4 – Loyale klanten ?
Gezien het goedkoper is om de omzet onder klanten te verhogen, dan nieuwe klanten te genereren, is het natuurlijk belangrijk dat je ook denkt aan je klanten. Met Marketing Automation wordt het makkelijk op up- en cross-sell campagnes te automatiseren en bijna automatisch nieuwe omzet te genereren, zonder extra werk.
Reden 5 – Samenwerking Sales en Marketing ???
Doordat Marketing Automation de kwalificatie van leads verbeterd, en dan met name het proces, wordt het voor Sales makkelijker om leads op te volgen. Door de automatische overdracht van Marketing naar Sales met de daarbijhorende inzichten in de lead, weet Sales waar leads geïnteresseerd in zijn, maar hoeft Sales ook geen lange lijsten met nutteloze leads meer door te spitten.
Zitten er ook nadelen aan Marketing Automation? ?
Elk voordeel heb z’n nadeel, om het zo maar te zeggen. Bij Marketing Automation wordt er vaak naar de positieve kanten gekeken, en zoals je hebt kunnen lezen zijn die ook groots. Toch is er ook een andere kant van Marketing Automation. Zo kost het implementeren van Marketing Automation vaak veel geld. Denk hierbij aan aanschaf kosten, maar ook onderhoud en creatie. Zorg er daarom voor dat je een goede planning hebt en dat je duidelijk voor ogen hebt waar je mee wilt beginnen.
Bovendien bestaat er een kans dat je met Marketing Automation gaat over-communiceren. Doordat je meerdere campagnes automatisch hebt lopen, kunnen er ook meerdere communicaties tegelijkertijd lopen. Het is daarom verstandig om je campagnes goed op elkaar af te stemmen om over-communicatie te voorkomen.
Hoe pas je Marketing Automation toe binnen je huidige marketing strategie?
Je marketing strategie staat waarschijnlijk al en is misschien wel vastgesteld voor de komende 2 tot 5 jaar. Gelukkig is Marketing Automation makkelijk toe te passen binnen je huidige marketing strategie. Hiervoor hebben we vier stappen gedefinieerd.
Stap 1 – Doelen
In je marketing strategie heb je meerdere doelen gedefinieerd. Deze kun je ook omzetten naar Marketing Automation doelen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Converteer 30% van first-time kopers in de komende zes maanden naar herhaalaankopers (Marketing strategie doel: Verhoog de omzet met x%)
- Upsell 10% van de huidige klanten van product A in de komende drie maanden naar product B (Marketing strategie doel: Verhoog de Customer Lifetime Value met x%)
Zorg ervoor dat je op je doelen ook goed kunt rapporteren, door een overzichtelijk dashboard te maken en je de voortgang van je doelen goed in de gaten kunt houden.
Stap 2 – Huidige en nieuwe content
Op je website is al veel content aanwezig. Denk aan productpagina’s, blogs en landingpagina’s. Door een soort audit te doen van je huidige content, kun je zien welke content bijdraagt aan je doelstellingen en welke content aangepast moet worden. Naast het feit dat je huidige content in kaart brengt, kan het natuurlijk ook zijn dat je erachter komt dat er content mist. Maak deze content overzichtelijk en plan de werkzaamheden voor de nieuwe content in.
Stap 3 – Promoten en verspreiden
Bekijk goed welke huidige en nieuwe content in welke fase van de customer journey interessant is en maak op basis daarvan je Marketing Automation campagnes compleet! Hiervoor kun je bijvoorbeeld onderstaand schema gebruiken.
Wrap up
Marketing Automation is een hot topic binnen het marketing landschap. Als je Marketing Automation goed weet in te zetten kun je ook nog profiteren van veel voordelen, waaronder meer loyale klanten. Om dit in goede banen te leiden is het belangrijk om te weten hoe je dit binnen je huidige marketing strategie kunt plaatsen. Door de drie stappen te gebruiken kun je snel aan de slag met Marketing Automation!