Lessen in Marketing Automation
Meest gemaakte fouten in Marketing Automation
Bad Automations en vijf dingen die we daarvan kunnen leren
Als je van beren leren kan, van slimme beren leren kan, is dat iets wat je echt proberen moet. Want hoe je profiteren kan, daar weten beren veel meer van, en beren zijn als leraar beren goed.
Zie de Beer in het liedje uit de Disney film Jungle Book als een Bad Automation, dan gaan we in dit blog heel wat mooie dingen leren!
En waarom dan een Bad Automation en niet een Perfect Automation? Omdat je van je fouten veel meer leert dan van dingen die goed gaan. Dingen die fout gaan, ga je vaker analyseren en beoordelen, waardoor je leert wat er mis ging en wat je in het vervolg dus beter kunt doen om tot een Perfect Automation komen. Daarom in dit blog, drie Bad Automations en vijf dingen die we daarvan kunnen leren!
Automations op basis van open ratio’s
De eerste meest gemaakte fout in Marketing Automation is eigenlijk alles op basis van open ratio’s. Open ratio is het percentage geopende e-mails ten opzichte van het aantal verzonden e-mails. Maar wist je dat alle Email Service Providers (Dynamics Marketing, Adobe, Salesforce, MailChimp, etc.) dit helemaal niet goed kunnen meten? En dat ligt niet aan de ESP, maar aan de Email Clients. Zo geeft Apple Mail sinds de Apple Mail Privacy Protection altijd een open terug aan de ESP als dit is ingesteld op de telefoon van de gebruiker. Daarnaast geven sommige versies van Android nooit een open terug, terwijl ze wel geopend worden.
Les #1 – Open ratio is geen valide measure
Doordat opens niet goed geregistreerd kunnen worden door ESP’s, geeft het als measure niet de werkelijkheid weer. Over tijd kun je dit measure uiteraard wel gebruiken, zodat je een trend kunt ontdekken, maar om te zeggen dat de e-mail, je onderwerpsregel of afzender goed gescoord heeft omdat je open ratio x percentage is, is niet valide.
Les #2 – Open ratio is geen goede trigger voor automations
Doordat opens niet de werkelijkheid weergeven, is het geen goede trigger voor een vervolgcampagne of -actie. Gebruik liever een klik op een specifieke CTA in je e-mail of het invullen van een formulier achter een CTA in je e-mail als trigger.
Automatische resend naar mensen die niet geklikt (of geopend) hebben
Veel ESP’s geven je de mogelijkheid om automatische resend of herhaalacties in te stellen, zodat mensen die niet geklikt (of geopend) hebben, de mail nog een keer ontvangen. Ik denk dat je na het lezen van bovenstaande Bad Automation sowieso geen acties meer onderneemt op basis van non-opens, maar waarom zou je mensen die niet geklikt hebben nog een keer dezelfde e-mail sturen? Waarom zou je een e-mail die een slechte Click Through Ratio heeft, uberhaupt nog een keer versturen? Als je in een restaurant eet bestel je toch ook alleen maar iets wat je lekker vindt?
Les #3 – Automatiseer je succesvolste e-mails
Stuur de e-mail met de hoogste CTR nog een keer. Of beter, zorg dat het een automatische campagne wordt. Mensen die nieuw op je nieuwsbrieflijst komen zet je in deze automatische campagne, zodat ze als eerste de e-mails ontvangen met de hoogste CTR! Gegarandeerd succes.
Les #4 – Denk goed na voordat je resend klikt
Het gebruiken van de automatische resend functionaliteit is makkelijk, maar wat levert het je uiteindelijk op? Als iemand na een aantal dagen geen engagement heeft getoond, waarom denk je dat hij dat na het ontvangen van de resend na een week wel doet? Probeer het dan juist met nieuwe content!
Één e-mail na het downloaden van een e-book, whitepaper of ander stuk content
Als Marketeer lees je waarschijnlijk veel content, zowel in het Nederlands als in het Engels. Je ziet een e-mail voorbij komen met daarin een whitepaper of je bent aan het Googlen en komt een e-book tegen. Na het invullen van het downloadformulier moet je 99 van de 100 keer naar je inbox om te wachten op de downloadlink. Maar hoe vaak van die 99 keer, heb je direct tijd om het e-book of de whitepaper te lezen?
Les #5 – Chase iemand om het stuk content te lezen
Na het invullen van het formulier, stel een automatische campagne op met bijvoorbeeld vier e-mails in drie dagen, met daarin simpele herinneringen. ‘Hé {{contact.firstname}}, je hebt de whitepaper nog niet gedownload.’ Combineer deze vier e-mails altijd met redenen waarom iemand het moet lezen. Gebruik Use Cases van de whitepaper of vermeld elementen die in het stuk content staan (sneak peakes). Maar zorg wel dat je GOED meet of iemand het daadwerkelijk gedownload of gelezen heeft. Deze mensen kun je namelijk weer uitsluiten van de volgende herinnering!
Recap
Bij het maken van je volgende automations kun je deze vijf lessen vast goed gebruiken! Wil je dat één van onze marketing automation specialisten met je meekijkt bij jouw automations? Vul onderstaand formulier in en we nemen contact me je op, om van jouw bad automations de perfect automations te maken!