BusinessBase maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

terug naar nieuwsberichten

Gamification en de toekomst van CRM

Gamification en de toekomst van CRM

Gamification en de toekomst van CRM

Gamification en de toekomst van CRM

Nu een steeds groter deel van een jongere generatie posities bekleed binnen het management van bedrijven, veranderen ook de beslissingen wat betreft het bedrijfsproces. Ook binnen CRM is deze verschuiving te zien, waar zaken als design, social media en gamification eigenschappen zijn die belangrijk worden geacht bij de beslissing voor bepaalde software.

Gamification is het toevoegen van bepaalde spelelementen binnen ‘serieuze’ zaken als software, websites en andere digitale producten. Binnen CRM is dit ook in opkomst en de verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar meer zal gaan worden. Een jongere generatie CRM gebruikers staat op en ze hebben behoefte van moderne features. Wat kunnen we van gamification binnen CRM verwachten?

Punten / leaderboards Het leuke van gamification is dat een gebruiker van CRM het op kan nemen tegen collega’s. Een wedstrijdelement dat het gebruik van de software nog aantrekkelijker maakt. Door punten te verdienen bij het verwerken van leads, het afsluiten van verkopen etc, kan een gebruiker zijn of haar voortgang zien ten opzichte van collega’s. Er kan gewerkt worden met een heus scorebord, per afdeling of zelfs voor het hele bedrijf.

Badges De volgende stap is het verdienen van badges. Bedrijven zoals Foursquare hebben deze functie succesvol ingezet op hun website – gebruikers verdienen bepaalde badges wanneer ze een mijlpaal behalen. Voor CRM zou dat kunnen betekenen dat degene met de meeste leads op een dag een badge krijgt, of wanneer een bepaald aantal wordt geregistreerd. Het zorgt voor stimulans om de software nog beter, en vooral ook vaker in te zetten.

Beloningen Daar zal uit voort vloeien dat CRM gebruikers ook beloningen kunnen ontvangen voor hun inspanningen. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die binnen CRM beloningen neerzetten voor de meest effectieve gebruiker van die week, die dan op vrijdagavond met de baas uit eten mag. De mogelijkheden hierbij zijn eindeloos, maar ze zorgen voor meer plezier bij het gebruik van CRM, terwijl de data binnen het bedrijf alleen maar rijker wordt.

Het zijn trends die we ook in 2014 verder zullen zien, terwijl CRM zich blijft ontwikkelen. Gamification zien we volgend jaar zeker vaker terug!

Schrijf je ook in voor onze nieuwsbrief

Oedse de Boer

CEO
Meer weten?