E-mail onderwerpregel: 8 tips en voorbeelden uit de praktijk
Als jij ’s avonds je privé inbox opent, wat zie je dan? Een volledige how-to-video van je net gekochte fotocamera, een compleet gevulde winkelwagen met jouw laatst bekeken schoenen of een overzicht van je favoriete pins op Pinterest? Nee, het eerste wat je ziet is een lijst met ‘blokjes’ die je naar de how-to-video, winkelwagen of pins kunnen leiden. Deze blokjes bestaan uit een naam (de afzender) en een tot twee regels tekst, de zogenaamde e-mail onderwerpregel en pre-header.
De inhoud achter de ‘blokjes’ bevatten voor jou interessante informatie, alleen weet je dat nog niet. Op basis van de naam en de twee regels tekst maak je een beslissing. Ga je kijken, of toch niet?
E-mail onderwerpregels, de facts en figures
Welkom in de wondere wereld van e-mailmarketing en in het bijzonder de psychologie achter e-mail onderwerpregels. Veel onderzoeken zijn gedaan naar wat een onderwerpregel nou goed maakt. Wij hebben een aantal onderzoeken bekeken en de drie interessantste resultaten voor je op een rijtje gezet.
Wist je dat 47% van de lezers een e-mail opent op basis van de onderwerpregel?
Wist je dat het woord ‘Cancelled’ alleen voor een hoge e-mail open rate zorgt in de hospitality sector?
Wist je dat 33-35% van de lezers je website bezoekt en/of een product koopt doordat hij/zij een mail krijgt, maar je mail niet geopend heeft?
8 tips en voorbeelden van e-mail onderwerpregels
Tip #1 – Voorkom de SPAM woorden
De SPAM filters van e-mailclients zijn tegenwoordig zo geavanceerd, dat ze op basis van de onderwerpregel kunnen bepalen of een e-mail SPAM is of niet. Om er voor te zorgen dat je dus niet in de SPAM-box belandt, hieronder de woorden die je beter kunt vermijden.
- Free!
- Discount!
- Credit
- Subscribe
- Loans
- Call free
- Call now!
- Free offer
- Free quote
- Congratulations
- Amazing
- Opportunity
- Money back
- No fees
- Winner
- Risk free
- Offer expires
Ook de Nederlandse vertaling kun je beter niet gebruiken in je onderwerpregel. Als je een zeer goede zender reputatie hebt op jouw verzenddomein, dan kun je deze woorden wel gebruiken, maar probeer ze toch zo veel mogelijk te vermijden. Voorkomen is beter dan genezen.
Tip #2 – Personaliseer
Niets leukers dan een persoonlijk berichtje in je inbox. Onderzoek heeft aangetoond dat gepersonaliseerde onderwerpregels voor 50% hoger Open Rates kunnen zorgen. Maar hoe kun je dan het beste personaliseren?
- Naam: gebruik de voornaam van de contactpersoon
- Locatie: gebruik de plaats van de contactpersoons favoriete winkellocatie
- Product: plaats het laatstgekochte product in de e-mail onderwerpregel
- Datum: geef aan tot hoe lang een kortingsbon nog geldig is
- Demografische data: maak gebruik van geslacht, gezinssamenstelling of haar type
- Transactionele data: een bedrag van een winkelwagen of aantal gespaarde punten in de onderwerpregel maakt het ook persoonlijk
Tip #3 – Keep it short
Op mobiel kun je in de onderwerpregel maximaal 30 á 40 karakters kwijt en op dekstop maximaal 60 á 70 karakters. Dus je kunt wel een lange boodschap plaatsen, maar als niemand die leest, kun je het beter kort houden!
Een onderzoek van Litmus naar de lengte van een e-mail onderwerpregel heeft onderstaande statistieken getoond.
Aantal karakters | Open Rate | Click Rate |
4-15 karakters | 15,2% | 3,1% |
16-27 karakters | 11,6% | 3,8% |
28-39 karakters | 12,1% | 4% |
40-50 karakters | 11,9% | 2,8% |
51+ karakters | 10,4% | 1,8% |
Mocht je toch een langere e-mail onderwerpregel willen gebruiken, dan kun je altijd spelen met de pre-header.
Tip #4 – De pre-header
De wat? De pre-header, dat stukje extra tekst wat onder je e-mail onderwerpregel komt te staan en dat veel bedrijven niet goed hebben ingericht. Dit dus ⬇️
De pre-header is de ideale aanvulling op je e-mail onderwerpregel. Zo kun je op een vraag in de onderwerpregel, antwoord geven in de pre-header of kan het letterlijk een aanvulling zijn.
De meeste E-mail Service Providers (ESP’s) bieden je goede mogelijkheden om je pre-header te wijzigen. Weet je niet waar je dit stukje kunt wijzigen, neem dan even contact met ze op. Kan je een hoop opens opleveren, en dus kliks en dus omzet ?
Tip #5 – Vergeet de afzender ook niet
Eigenlijk is het allereerste stukje tekst dat iemand ziet in je ‘blokje’ de afzendernaam. Als hier onduidelijkheid of een duistere uitstraling vanaf komt, kijkt men niet eens meer verder naar je onderwerpregel. Wat kun je dan het beste doen?
Er zijn een aantal elementen die je kunt gebruiken, zo kun je een persoon toevoegen aan de afzender, maar kun je ook gebruik maken van verschillende namen die verschillende uitingen aanduiden.
BELANGRIJK! Gebruik NOOIT een no-reply@ e-mailadres. Niet alleen is dit illegaal volgens de AVG wetgeving, daarnaast wordt het ook eerder als SPAM gezien!
Tip #6 – Emoji’s
Het gebruik van emoji’s in je onderwerpregel is een veel terugkerend item, maar het bewijs is nog niet helemaal sluitend. Toch is het de moeite waard om hiermee te experimenteren, misschien slaat het bij jou doelgroep wel fantastisch aan. Wil je emoji’s zien, check https://emojipedia.org/
Tip #7 – Tell don’t sell
Het mooie aan het kanaal e-mail is dat je mensen al ge-engaged hebt met jou merk. De e-mail onderwerpregel hoeft dan dus ook geen cheeky advertentie slogan te zijn, waar je ze mee naar je website kunt lokken. Het beste van een e-mail onderwerpregel is dat je de lezers ‘gewoon’ kunt vertellen wat er in de e-mail staat. En als jij je e-mailmarketing goed op orde hebt qua relevantie, segmentatie en personalisatie, dan zullen ze je e-mail geheid openen. Of zoals ze bij MailChimp zeggen: “When it comes to email marketing, the best subject lines tell what’s inside, and the worst subject lines sell what’s inside.”
Tip #8 – TEST
Wat wij hier verkondigen als de holy-grail voor onderwerpregels hoeft op jouw doelgroep natuurlijk helemaal niet te werken. Test daarom met je e-mail onderwerpregel. Combineer een paar van de tips in één onderwerpregel en A/B-test deze tegen een ‘gewone’ e-mail onderwerpregel! Bekijk de resultaten en trek je eigen conclusies.
Wrap-up
Ook al is de content van je e-mail nog zo relevant voor de lezer, als je e-mail onderwerpregel faalt, faalt je hele campagne. No pressure!