De customer experience sturen door social media
De customer experience sturen door social media
Het internet en social media in het bijzonder hebben consumenten een nieuwe stem gegeven. Ze kunnen onderzoek doen, zich uiten over bedrijven en problemen oplossen met de hulp van anderen. De invloed gaat veel verder dan hun eigen huis – de invloed via social media kan de hele wereld over gaan. Social media heeft een nieuw digitaal kanaal neergezet, zoals e-mail dat in de jaren ’90 deed. Daarom is het van belang dat social media in een CRM strategie wordt meegenomen.
Social media blijft Bedrijven hebben moeten erkennen dat social media geen trend is. Het is er om te blijven; het zal blijven groeien en zichzelf ontwikkelen, wat zowel in uw voordeel als in uw nadeel kan gaan werken. U zal moeten kiezen of u deelneemt of niet – maar nog belangrijker, of u social media omarmt of niet.
De hoeveelheid data die beschikbaar is over alles en iedereen is door de komst van social media tot een eerder ondenkbaar percentage gestegen. Alle social media kanalen samen produceren enorm veel waardevolle data; wat kunt u daarmee?
De manier van werken veranderen U moet profiteren van social media, zowel als een marketingkanaal als een bron van data door het integreren van social media en –data in uw direct marketing inspanningen, customer engagement en uw algehele CRM strategie. Klanten hechten veel waarde aan verwijzingen van invloedrijke mensen die ze volgen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter; een relatie met een bepaalde persoon is tegenwoordig een relatie met diens gehele netwerk.
Dat betekent dat u voordeel kunt behalen uit deze nieuwe customer experience. Consumenten gaan op zoek naar invloedrijke mensen om te informeren, en laten zich door deze mensen beïnvloeden. Door social media mee te nemen in marketingcampagnes en daarmee uw CRM database te verrijken met social media eigenschappen, kunt u de salesafdeling voorzien van een nieuwe manier van werken – het bouwen aan diepere klantsegmenten en daardoor het verbeteren van de ervaringen van de klant.