Bouncing hard
De waarheid over bounces, blokkades en onderdrukte lijsten in Dynamics Customer Insights – Journeys
Nu Google en Yahoo hun nieuwe en strengere SPAM-beleid hebben aangekondigd, is het tijd om al jouw e-maildata onder de loep te nemen. Niet alleen de leuke dingen, zoals CTR’s en formulierconversiepercentages, maar meer specifiek de technische zaken. Dingen die gebeuren in de magische zwarte doos van Dynamics Customer Insights – Journeys (voorheen Marketing). In deze blog help ik je begrijpen hoe je de uitkomsten van deze magische zwarte doos kunt interpreteren en ermee om kunt gaan!
Terminologie
Hard bounce
Volgens globale standaarden is een hard bounce een e-mail die teruggestuurd wordt naar de afzender vanwege een permanente fout, zoals een ongeldig e-mailadres. Dit is super schadelijk voor de reputatie van jouw domein, dus doe er alles aan om dit te voorkomen.
In Dynamics Customer Insights – Journeys wordt een hard bounced e-mailadres direct toegevoegd aan de onderdrukte lijst en blijft daar zes maanden staan. Na zes maanden is het e-mailadres weer beschikbaar, maar mijn advies is om het e-mailadres niet meer te gebruiken. Creëer een mooi bounce-proces waarin je de toestemming van bounce-e-mailadressen verwijdert, om je lijst schoon te houden!
Soft bounce
Een soft bounce duidt op een tijdelijk leveringsprobleem. Bijvoorbeeld een volle mailbox, de server is tijdelijk niet beschikbaar of het e-mailaccount is gesloten. Na vijf soft bounces beschouwt Dynamics Customer Insights – Journeys het e-mailadres van de ontvanger als een hard bounce. Na deze vijf soft bounces wordt de ontvanger toegevoegd aan de onderdrukte lijst.
Block bounce = andere bounce
Een blok bounce is een andere reden dan soft of hard bounce, maar is uiterst zeldzaam. Zodra een ontvanger een block bounce krijgt, wordt deze direct toegevoegd aan de onderdrukte lijst in Dynamics Customer Insights – Journeys.
E-mailfeedbacklus gemarkeerd als spam
De ontvanger heeft zijn e-mailclient gebruikt om het bericht als spam te markeren! Dit e-mailadres wordt toegevoegd aan de onderdrukte lijst en blijft daar voor altijd staan. Dit wordt ook wel het spamklachten percentage genoemd.
Onderdrukte lijst
De onderdrukte lijst bestaat uit drie delen:
- De hard bounces en de 5e keer soft bounces -> 6 maanden
- Spamklachten -> voor altijd
- Patroononderdrukking (uitgevoerd door het deliverability-team van Microsoft) -> voor altijd
Het verzendproces
Aantal ontvangers
Dit is de instroom van een trigger- of segmentgebaseerde reis. In het onderstaande voorbeeld zijn er 409 ontvangers die de e-mailtegel ingaan.
Geblokkeerd
Geblokkeerde ontvangers zullen nooit een e-mail ontvangen van Dynamics Customer Insights – Journeys. Voordat de e-mails worden verzonden, worden de geblokkeerde ontvangers dus verwijderd. En dat heeft een van de volgende redenen:
Verstuurd
Naar de overige ontvangers zal Dynamics Customer Insights – Journeys proberen de e-mail te verzenden. Het aantal verzonden e-mails is dus gelijk aan:
Aantal ontvangers – geblokkeerde ontvangers = verzonden e-mails
409 – 5 = 404 e-mails
Levering mislukt
Wanneer de e-mails worden verzonden, ontvangt Dynamics Customer Insights – Journey bounce-berichten terug van de e-mailproviders. Dit kan een van de drie soorten bounces zijn:
Alleen de harde bounce en andere (wat een block-bounce is) worden als niet afgeleverd beschouwd. Een soft bounce geldt pas als niet afgeleverd bericht als het de vijfde keer is dat de soft bounce verschijnt.
Geleverd
Nadat ontvangers van mislukte bezorging zijn verwijderd, haalt Dynamics Customer Insights – Journey het totale aantal daadwerkelijk afgeleverde e-mails op.
Verzonden e-mails – bezorging mislukt (maar alleen hard bounce, 5e keer soft bounce en block bounce) = afgeleverde e-mails
404 – 1 = 403
Wat moeten we met die bounces?
Er zijn een paar dingen die je kunt doen met de bounces.
- E-mailadresveld -> Maak het leeg (als het geen verplicht veld is)
- Veld geen bulk-e-mail versturen -> Stel dit in op Niet toestaan
- Veld Geen e-mail versturen -> Stel dit in op Niet toestaan
- Deactiveer het contactrecord
- Toestemmingsrecords voor e-mailadres -> Stel dit in op opt-out
Maar wat je ook zou kunnen doen is het volgende:
- Wijzig het e-mailadres in een goed e-mailadres
- Toestemmingsgegevens:
- Stel de toestemmingsgegevens van het oude e-mailadres in op opt-out
- Maak nieuwe aangemelde toestemmingsrecords voor het goede e-mailadres
En dan kun je deze contactpersoon of lead opnieuw e-mailen, omdat de bounce op het e-mailadres is geregistreerd en niet op de contactpersoon of lead!
Wrap up
De magische zwarte doos van Dynamics Customer Insights – Journeys is onthuld. Je kunt nu de e-mailstatistieken interpreteren en je weet hoe je met bounces om moet gaan. Heb je nog vragen, laat dan hieronder achter!