9 tips voor meer sales met CRM
Een CRM systeem maakt het makkelijker om het salesproces te verbeteren. Dit gaat op voor iedere sales organisatie, of die nu uit 1 of 100 personen bestaat. Maar wanneer CRM enkel wordt ingezet om de efficiëntie van sales te verbeteren, dan wordt er een belangrijk voordeel niet benut. CRM kan juist worden ingezet om de sales daadwerkelijk te verhogen. We hebben 9 tips op een rijtje gezet om dat te doen.
Informatie delen Iedereen in het salesteam moet informatie met elkaar delen. Hierdoor kan er geen probleem ontstaan in de communicatie met de klant. Niet direct het verhogen van de sales dus maar wel zorgen dat het niet minder wordt.
Salesproces Verkopers werken vaak in verschillende stappen of fases om een offerte te winnen. Door deze stappen in het CRM te monitoren weet je zeker dat deze stappen ook daadwerkelijk gevolgd worden.
De manager CRM software is een uitstekend middel om de manager op de hoogte te laten blijven van wat er speelt zonder dat deze telkens hoeft te informeren. Hij kan zelf bij alle informatie om bij te sturen waar nodig.
Toewijzen Sommige complexe projecten zullen meer medewerkers en stakeholders nodig hebben om tot een verkoop te komen. Door deze data te gebruiken kun je in de toekomst beter mensen toewijzen en de verkoop sluiten zonder verspilde energie – maar met voldoende mankracht.
Prestaties Een CRM systeem is de plek waar salesmensen hun motivatie vandaan kunnen halen. Door resultaten realtime te monitoren zien zij waar ze nog kunnen verbeteren en zullen harder gaan lopen waar nodig.
Documenten Het delen van documenten, brochures en ander salesmateriaal kan via het CRM binnen het gehele team. Zo heeft iedereen ten allen tijde de benodigde materialen om zo goed mogelijk te presteren.
Tijd besparen Wanneer je meer tijd hebt om te verkopen, verkoop je meer – zo simpel is. Een CRM bespaart een salesteam tijd, bijvoorbeeld op het gebied van rapportage, data invoer, en nog veel meer.
Samenwerken Door beter samen te werken kunnen meer verkopen gesloten worden. Salesmensen kunnen via een CRM systeem op verschillende niveau’s altijd en overal met elkaar samenwerken om de doelstellingen te halen.
Managen Met een CRM systeem is het eenvoudiger om klanten te managen in hun levenscyclus. Verkopers hebben op elk moment inzicht in de klantwaarde en potentie en zien direct wat de beste acties zijn voor up- en cross selling.