5 noodzakelijke stappen voor CRM integratie
Wanneer u op het punt staat om Customer Relationship Management te gaan integreren binnen uw organisatie, kan het voorkomen dat er een bepaalde ‘angst’ de kop opsteekt. De reden daarvoor kan zijn dat de keuze in CRM platformen overweldigend kan zijn, en dat de implementatie zelf de nodige beslissingen vereist. Gelukkig zijn er stappen om dit traject een stuk makkelijker te maken.
Voorbereiding De eerste noodzakelijke stap is de voorbereiding. Een stap die vanzelfsprekend is, maar dat is geen reden om hem hier niet te benoemen. Het is verstandig om tijdens de voorbereiding input te vragen aan verschillende afdelingen, zoals IT, verschillende managers, en natuurlijk de sales- marketing en serviceafdeling. Wanneer vanaf het begin input wordt gevraagd, zal iedereen zich betrokken voelen bij het project.
Verwachtingen Beschrijf vooraf de verwachtingen die uw organisatie heeft wanneer het gaat om de integratie van CRM. Zijn deze eenmaal beschreven, rangschik ze dan op basis van prioriteit en wees ook niet bang om punten weer te laten vallen wanneer blijkt dat ze het project in de weg kunnen staan.
Personaliseren Besteed aandacht aan de database en personaliseer deze. Voordat het CRM systeem wordt geïmplementeerd moet alle data vanuit uw verschillende bronnen worden gehaald, en zo gepersonaliseerd mogelijk in een database worden gezet.
Trainen Niet geheel onbelangrijk: de medewerkers die met het CRM pakket moeten gaan werken, moeten daarin worden getraind. Wanneer ze op de hoogte zijn van alle mogelijkheden die de software biedt, zal er direct na integratie van start kunnen worden gegaan en worden alle kansen benut.
Live! De laatste noodzakelijke stap is natuurlijk de livegang van het CRM binnen uw organisatie. Door de goede voorbereiding en training zal u niet voor verrassingen komen te staan, en kan uw organisatie een vliegende start maken met het CRM pakket.